maandag 28 juni 2010

Triathlon Stiens

Fryslân Boppe!
De laatste week in voorbereiding op de EK Athlone wordt afgesloten met mij eerste kwartje van het seizoen. De laatste weken gaat het steeds beter dus benieuwd waar het schip in het hoge noorden strand.
Deze wedstrijd is tevens het Noordelijk Kampioenschap Triathlon. Hierdoor wat sterke kleppers zoals Henk Jan Dolsma , Mark Oude Bennink en Stefan van der Pal aan de start. Klokslag 13.00 uur duiken we het heerlijke water (20+ graden) in. Mark gaat er als een bezetene vandoor. Na driehonderd meter lig ik achter Henk Jan derde in het zwemveld. Leuk zwemmen mensen op de brug, koeien in het weiland en fantastisch weer. Na 12’38” stap ik tevreden als derde uit het water. Wissel gaat moeizaam en kostbare seconden gaan verloren. De eerste kilometers gaan moeizaam, wel loop ik op Henk Jan en Mark in. Na 6 km de aansluiting bij Henk Jan. Het tempo licht me te laag en ik besluit op zijn Stijn de Volder’s erop en erover te gaan. Ik moet wel deze jonge noordelingen zijn veel sterkere lopers (net zoals de meeste van de deelnemers).Mijn huidige looptempo is van het niveau van een Surninaamse slak dus het moet gebeuren met het fietsen . Henk Jan gaat mee in mijn tempo en neemt, reglementair, zelfs over. Hij heeft er ook belang bij dat Mark op afstand van hem komt.

Het fietsparkoers is leuk en voert ons door Stiens als in een criterium maar ook door de velden en zelfs over boerenerven. De weilanden liggen er goed bij en de Friese koeien staan vol bewondering te kijken naar al het fietsverkeer wat door hun leefomgeving heen dendert. Niet alleen de koeien maar ook complete Friese gezinnen hebben hun plekje in de berm gevonden en moedigen ons aan. Dit is genieten en Fryslan Boppe speelt door mijn hoofd.
In de laatste ronde moet Henk Jan loslaten en ik kan met een voorsprong van 30” beginnen de lange laatste lijdensweg. De eerste meters willen nog maar dan begint de ellende, linkerbeen gaat weer wat zwabberen en gezien het stoepje op en af parkoers is dat verre van ideaal. De achtervolgers komen al snel over me heen. Het lopen wordt een gevecht tegen mezelf. Conditioneel niets aan de hand, maar coördinatief een ramp. Gelukkig na 4 ronden van 2,7 km mag ik als derde overall (op gepaste afstand van Henk Jan en Mark) en eerste master finishen.

Tevreden over zwem- en fietsvorm de loopvorm is echter nog ver te zoeken. Volgende week Athlone maar eens kijken hoe het daar gaat tegen mannen van eigen leeftijd.

Uitslag:
TRIATHLON STIENS
HEREN KWART ------------------------
1 Henk-Jan Dolsma 1:56:11
2 Mark Oude Bennink 1:56:26
3 Johan Neevel 1:59:57 H40
4 Stefan van der Pal 2:00:59
5 Samme Steenstra 2:02:21 H40

Geen opmerkingen:

Een reactie posten