zondag 30 september 2007

X-Terra Lanzarote

Island ofFire- Lanzarote 29-september 2007
28 - 29 graden, weinig wind zon, lavastenen en zee. De ideale mix om lekker van het strand te genieten. Echter vandaag niet. ' s Middags om 15.30 uur staat de Xterra Lanzarote in Playa Blanca op het programma. 1 km zwemmen-30 km mtb en 11 km crossloop.
Donderdag gearriveerd en lekker geaclimatisseerd aan de lekkere omstandigheden op dit mooie eiland. Vrijdag met Carsten Eggeling en Jolanta ??? onder begeleiding van een lokale gids het parkoers verkend. Bikeparkoers is er een van korte klimmetjes een lastig singletrackje (vanwege alle losse stenen) en veel lavazand (zoiets als duinzand alleen dan zwart). Dit 3x en daarna een zeer heftig loopparkoers. Door waterafvoerkanalen, geitenpad op-en af een stuk van 30 m klimmen met handen en voeten en een stuk beach. Al met al adventure.

Organisatie is vriendelijk en weer veel bekenden van eerdere wedstrijden ontmoet. Leuk om daarnaast weer allerlei mensen te ontmoeten die na een vakantie, een opdracht of iets anders zijn blijven hangen op dit eiland.

Het was de laatste wedstrijd van het seizoen. De motivatie en de trainingsuren zijn na de NK wat afgenomen. Maar uitgangspunt is genieten.
Vanwege het hoge water starten we pas om 15.30 u - voordeel dat het dan op z'n warmst is;-).
Zwemmen gelukkig eens zonder een Sailfish suit. De start is hieritt Nederlandse wedstrijden wat relaxter. Na 20 m lig ik al vrij en kan samen met een Spaanse eliteatleet wegzwemmen van het grote pak. De Spanjaard gaat me toch iets te hard. Met 50" achterstand als tweede de bike op. Binnen 4 km lig ik op kop en merk dat het (te) soepel gaat. De Spaanse achtervolger gaat in de eerste chicane de bocht al uit en schijnt bij de tweede volgende bocht al de wedstrijd per ambulance te moeten verlaten. Met ruime voorsprong de tweede ronde in, echter die gaat niet verloopt niet zo soepel meer. Ik maak wat stomme stuurfoutjes en moet moeite doen om in mijn ritme te komen. Halverwege de derde ronde wordt ik ingehaald, ik besluit vanwege het zware looponderdeel niet mee te gaan met zijn tempo.
Met een achterstand van bijna twee minuten duik ik het loopparkoers op. De eerste kilometers gaan super. Onderweg genoeg gegeten en gedronken dus energie genoeg (dacht ik toen). Na 3 km de koppositie weer overgenomen. Echter na de rotsklim en de steile afdalingen naar Papayabeach schoot de kramp in mijn hamstring. Wandelen, rekken en voorzichtig lopen. Hierdoor weer op de tweede plek. De laatste 5,5 km hadden weinig meer met lopen te maken. Wandelen, rekken, af en toe wat tempo maken en dat was het. Het rare was dat ondanks mijn lage tempo er nog maar een Duitser over me heen denderde. Hij begon met een achterstand van 6 minuten en liep of er niets aan de hand was.
Op dat moment was de klassering niet eens meer belangrijk, survival, ' genieten' en dat met een Hf van rond de 120. Gelukkig derde kunnen blijven en tweede bij de H40.
's Avonds een gezellige afterparty waarbij we eindelijk om 23.30 u onze warme hap naar binnen kregen.
Deze week nog wat met enkele locals zwemmen en wat tourtjes maken op de MTB. Natuurlijk veel aan het strand zitten en weer wat zwembandjes kweken voor het winterseizoen.

Groet vanuit Lanzarote

Geen opmerkingen:

Een reactie posten