maandag 23 mei 2011

“De anderen hebben ook last van de wind”, Stadstriathlon Weert

“De anderen hebben ook last van de wind”, Stadstriathlon Weert
22 mei was de Stadstriathlon in Weert. De prima organisatie had het voor elkaar gekregen om in het midden van het centrum alles overzichtelijk te centraliseren. Dit voor zowel toeschouwer als deelnemer. Wel was het wedstrijd met veel rondjes: 2 zwemmen, 7 fietsen en 5 lopen. Moest er als triathleet weer eens nagedacht geworden tijdens het spelletje.
De wind zou vandaag de grote spelbreker worden. Verstand en versnelling gebruiken was het motto. Direct na de zwemstart was het weer lekker chaotisch. Relatief smalle vaart waar 130 wilde atleten in losgelaten werden. De eerste tweehonderd meter zwemt, muv Martijn Dekker, iedere favoriet even hard. Werd ik links niet op mijn kopgeslagen lag er rechts wel iemand te voelen of mijn badmuts vast op mijn hoofd zat. Hierdoor maar eens de zwemtechniek aangepast en dankzij hoge en brede ellebogen en een stevige kick kwam er wat ruimte. Bij de eerste boei kon de aansluiting met de top 10 gemaakt worden, en toen kwam de wind en golfslag. De snelheid voorin viel weg en in een vrij korte tijd lag ik op de derde plek. Bij het ingaan van de tweede ronde lekker meegedraaid zonder al te veel energie te verliezen en bij het stukje tegenwind een korte tempoversnelling geplaatst. Wijsheid of niet maar ik lag vrij en kon met een kleine voorsprong op een groepje van een man of 8 als tweede (Martijn Dekker was zijn eigen race aan het doen) het parc fermé in.

Wissel ging slecht en door de harde tegenwind had ik moeite om het juiste fietsritme te pakken. Blijkbaar had het groepje van acht achter me hetzelfde probleem want ze kwamen niet dichterbij, nee zelfs mooier nog ik liep uit. Mooi: ‘de anderen hebben ook last van de wind’. Per ronde ging het beter. Windje mee op de 53x 12 en dan tegen de zestig aan terug. Windje tegen 53x19 en maar malen. Per ronde liep ik op Martijn in (niet dat ik de illusie had om hem te verslaan tijdens het lopen, maar als eerste het parc fermé uit is nooit slecht voor het moraal) en uit op de jagers achter me. Na 7 rondjes beuken mocht ik dan eindelijk het Parc fermé in. Staat er één of andere malloot met een motor precies op de ingang. Na het roepen van wat uitbundige kreten had hij door dat er nog meer mensen naar binnen wilden en ging aan de kant. Hierdoor wel mijn oriëntatie kwijt en liep het verkeerde vak in.

Desondanks snel weer aan het lopen en kon met een stevig tempo doorgaan. Cees Colijn kwam op het laatst nog wel dichtbij maar de tweede plek overall kwam niet in gevaar.


Uitslagen:
HEREN (OD) ----------------------------
1 Martijn Dekker 1.57.56
2 Johan Neevel 2.00.52 H40
3 Cees Colijn 2.01.00
4 Peter Res 2.02.01
5 Rob Musters 2.03.12
6 Lars van der Eerden 2.04.22

DAMES (OD) ----------------------------
1 Maud Golsteyn 2.13.47
2 Liesbet De Schryver BEL 2.21.57
3 Corine Nelen 2.25.12
4 Roos Tji 2.28.28 D40
5 Kathleen Smeyers BEL 2.31.49

1 opmerking: